خانه » موسیقی » دغدغه هنر مفهوم بنیان را داریم/ پیش بینی مسیر هنر در یک نمایشگاه

دغدغه هنر مفهوم بنیان را داریم/ پیش بینی مسیر هنر در یک نمایشگاه

هیربد همت آزاد مدیر گالری «ابد» درباره فعالیت های پیش روی این گالری به خبرنگار مهر گفت: ما یک سلسله نمایشگاه مرتبط به یکدیگر را این روزها در گالری «ابد» برپا کرده ایم که احتمالا تا چند ماه آینده ادامه خواهد داشت و روی یک موضوع پژوهشی تمرکز کرده ایم. نمایشگاه «فراجهش» اولین پروسه از برگزاری نمایشگاه چهارگانه «فرگشت» است که مجموعه اول آن در حوزه نئومدیا این روزها در گالری در حال برپایی است و مجموعه دوم آن در حوزه حجم از ۴ شهریورماه در این گالری بر پا می شود.

این مجسمه ساز ادامه داد: در نمایشگاهی که از ۴ شهریورماه برپا خواهد شد، آثار هادی عرب نرمی، حسین علی عسگری، هادی محب علی، سیاوش امیری راد، پرستو پر نور و یک اثر از خودم به نمایش در می آید. ما در واقع مفهوم «فرگشت» را در حوزه زیست- جامعه شناسی مورد توجه قرار دادیم به این معنا که تئوری آن بر پایه زیست شناسی است اما تعمیمی جامعه شناسی پیدا می کند. در ادامه این جامعه شناسی است که فرهنگ را می سازد و از دل فرهنگ، هنر بیرون می آید.


مدیر هنری بخش حجم این نمایشگاه درباره سختی بازتاب این مفاهیم در عرصه مجسمه سازی بیان کرد: عکاسی ثبت واقعه در یک لحظه است اما ما در بخش مجسمه های مفهومی پروسه نمود این فرایند را نشان می دهیم برای همین برای ساخت مجسمه ها از تکنیک «راکو» استفاده شده است. در این تکنیک هنرمند به تنهایی مالک اثر نیست، هنرمند و مجموعه عواملی که ساز و کارشان همسنگ با توانایی هنرمند نیست، در بروز نهایی اثر دخالت دارند مانند سیکل فرگشت که لزوما کنترل شده نیست و عواملی که در اختیار نیست در تکامل یک گونه تاثیر می گذارد. در تکنیک «راکو» وقتی هنرمند اثری سرامیکی را می سازد در زمانی که قرار است آن اثر لعاب بخورد، افکت نهایی اثر به نسیمی که می وزد، محیط و شرایط تابش نور ربط دارد و اینها از کنترل هنرمند خارج است. 


همت آزاد با بیان اینکه «فراجهش» اولین بخش از یک سیکل چهارگانه با موضوع «فرگشت» است درباره عنوان باقی نمایشگاه ها که تا ماه های آتی این گالری را درگیر خود می کند اظهار کرد: دومین نمایشگاه در این روند نامش «قحطی» است. سومین نمایشگاه عنوانش «بچه خوری» و چهارمین نمایشگاه عنوانش «پارادوکس» است. اینها در واقع فرایندهایی هستند که در چرخه فرگشت رخ می دهد و همه این نمایشگاه ها در ۲ حوزه جداگانه نئو مدیا و حجم برپا می شود.


وی در پاسخ به این پرسش که برخی از این عناوین به سختی در قالب اثری هنری می توانند نمود پیدا کنند گفت: بله همین طور است اما این در ظاهر امر است. مثلا عنوان «بچه خوری» که در فرایند زیستی هم مطرح است، در عالم هنر می تواند به این صورت مطرح شود که بسیاری از تکامل های ما در حیطه هنر، انقلابی بوده است. ظهور پست مدرنیسم فرایندی انقلابی است. بچه خوری هم فرایندی انقلابی است. این مرحله بعد از قحطی، پیش زمینه ایجاد پارادوکس است. 


این گالری دار در پاسخ به این پرسش که به عنوان مدیر هنری این مجموعه نمایشگاه در نهایت از برپایی آنها چه هدفی را دنبال می کند بیان کرد: ما می خواهیم پیش بینی نمود فرگشت در هنر امروز را به دست بیاوریم. در واقع ما در اواسط دوران هنر معاصر قرار داریم و قاعدتا با تکامل بشر، جامعه شناسی هنر باید تغییر کند. همین چهار گانه فرگشت، در هنر نیز به وقوع می پیوندد و ما می خواهیم آن مسیر را در عالم هنر پیش بینی کنیم. 


همت آزاد با بیان اینکه در گالری «ابد» دغدغه هنر مفهوم بنیان مطرح است، گفت: ما این گالری را تشکیل ندادیم که هر هفته یک نمایشگاه برای فروش داشته باشیم اساسا بخش مهمی از هنر مفهومی غیر قابل فروش است. هدف ما محکم کردن جایگاه تئوری در عالم هنر است و تعداد نمایشگاه هایی که برپا می کنیم کم است و با هزینه شخصی تامین می شود و نه از محل فروش اثر هنری. 

منبع: خبرگزاری مهر

درباره samkia

bigtheme
x

شاید بپسندید

متر و وزن آواز لازم و ملزوم همدیگرند/ حضور مدیر سابق دفتر موسیقی

به گزارش خبرگزاری مهر، شهرام صارمی مدیر هنری فرهنگسرای ارسباران تهران در ابتدای دوازدهمین نشست ...